the blogger

My photo
Nama diberi Athirah Binti Mohd Yusuf yang berumur 21 tahun dan hidup ini tidak selalu indah dan bukan selamanya sengsara. Cheer Up !

Counting

Wednesday, November 20, 2013

I do love MATHS & SCIENCES

Assalamualaikum

Kisah kali ni mengenai matematik dan sains.
Aku mula minat matematik masa umur darjah dua. Manakala sains pada umur dua belas tahun. Masa tu maths and science masih dalam bahasa Malaysia. Tu masa zaman 2001-2006.

Bila masuk sekolah menengah Kedua-dua subjek tu dah ditukarkan kepada bahasa Inggeris.
Agak though masa tingkatan 1. Nak kena translate istilah sains. For maths, ianya masih okay sebab banyak numbers than words. Memang teruk la result masa form one tu. But I managed to handle it when I was in form two. Masa tingkatan tiga aku masih lagi consistent. 

Masuk tingkatan empat. I macam lost. Mungkin too much 'istilah' atau aku malas nak study balik. I don't know. So apa yang cikgu aku ajar aku memang tak faham. Dan aku menjadi malas nak belajar. Aku baru terfikir. Mungkin aku ada masalah dengan language nya. Obviously yang English aku lemah. Tak pernah dapat A. Sebab tu aku tak faham apa konsep untuk subjek tu. Mungkin...

Bila masuk tingkatan empat, sains di bahagikan kepada tiga bahagian.. kimia, physic dan biology. Apa yang aku faham masa tingkatan tiga.. aku tetiba jadi blur dan lost masa form four. 

Mungkin sebenarnya nak belajar sains dan math ni bukannya kita nak kena tahu istilah dia in  English. Tapi perkara yang lebih penting adalah kita faham KONSEPNYA. Aku nak bagitahu satu rahsia. Haha. Masa aku SPM dulu, aku tak tahu nak cakap 'layu' dalam bahasa Inggeris. Akhirnya aku jawab kertas 2 biology semuanya dalam bahasa Malaysia. Antara 4 subjek elektif aku.. biology yang paling tinggi aku dapat walaupun tak la tinggi sangat. Tapi jelas yang aku boleh elaborate konsep tu dalam bahasa Malaysia sebab aku faham. 

Jelaskan yang nak belajar sains dengan math ni bukannya kita kena belajar dalam bahasa Inggeris. Yang penting adalah kita faham apa yang kita belajar. Macam aku masa darjah 6.

Walaubagai manapun, bila dah jejak kaki kat university/kolej semestinya makin mencabar. Semua buku rujukan dalam bahasa Inggeris. Nak tak nak kita kena jugak belajar kedua-dua subjek ni dalam bahasa Inggeris. Semuanya bergantung pada diri sendiri. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Aku memang suka gila, sayang gila dengan maths dan sains. Tapi sekarang aku agak lemah sikit dalam subjek biology. Mungkin banyak istilah yang perlu diingat. Apa-apa pun aku kena cabar diri aku dan tetapkan niat yang betul ketika belajar. Bukannya sebab nak pandai atau nak jadi kaya. 

:] 

No comments:

Post a Comment