the blogger

My photo
Nama diberi Athirah Binti Mohd Yusuf yang berumur 21 tahun dan hidup ini tidak selalu indah dan bukan selamanya sengsara. Cheer Up !

Counting

Tuesday, January 15, 2013

Ayah tunaikan janjinya :D

Hehehee.. ayah janji nak ajar aku bawak kereta. Kiranya first time la ni aku bawak kereta. Ayah pun marah kenapa lama sangat orang tu nak ajar aku bawak kereta. It almost 2 weeks lebih dah after aku ambik ujian komputer. Sabar je la!

Okay lupakan perkara yang tak best tu. Nak cerita pengalaman pertama bawak kereta. Hahahaa.. macam orang batak kan but do I care? :p 

Pertama, tekan clutch. Then masuk gear satu dan turunkan hand break. Lepaskan clutch perlahan-lahan sambil tekan minyak secara perlahan-lahan juga. For beginner kena practice benda ni selalu. Bak kata ayah.. mula-mula main gear dulu. Tadi aku cuma dapat sampai gear 2 je. 

Yang tak awesome ye, bila aku dah masuk gear satu dan lepaskan clutch.. aku akan terlupa nak tekan minyak slowly. Banyak kali la kereta tu mati. Aku pulak yang over tension. Ayah relax je.. maklum la baru nak belajar. Semangat nak tunjuk the best tu ada sampai tak reti nak mengaku salah. Rasa nak betul je. Heheheee :D

Dapat belajar belok kat simpang. Tu susah sikit. Memang susah nak tangkap sikit dan confius . 

Betapa excited-nya saya nak bawak kereta =) in shaa Allah masanya akan tiba. Kereta kat depan rumah tu baru dua kali dibawa jalan-jalan. Dia sedang tunggu saya membawanya. Ahaakk ;D

Sebenarnya saya takut nak bawak kereta ni. Mana tak takut, tengok kat berita yang kemalangan tu macam orang lahirkan anak je. Hari-hari boleh dikatakan ada berita kemalangan jalan raya. Aku memang takkan bawak motor. Tahap kebahayaannya tinggi. Sebab tu aku ambik lesen kereta je. 

Mula-mula tu memang tak yakin. Tapi aku cuba tanamkan keberanian sedikit demi sedikit. Sekarang aku memang excited. Tapi kemungkinan tu memang ada kan.. kita tawakal je kepada Allah. Kalau kita ikut semua peraturan yang dah kita baca tu, in shaa Allah.. kita akan dilindungi Allah =)

Sekarang ni lesen memandu tu dah macam satu keperluan kan. Ye la.. sekarang ni zaman independent. Everything uruskan sendiri. Tengok la berapa banyak kereta kat Malaysia ni. Dengan jammed ye.. Aku decide ambik lesen ni pun sebab aku memang perlu benda ni.

Tahun lepas bila aku dah habis SPM memang terfikir nak ambik lesen. Tapi waktu tu aku tak la perlu sangat lesen tu. Bila tahun ni aku rasa aku sangat memerlukannya.. sebab tu aku ambik lesen jugak. Kalau tak dah lama aku pergi cari kerja, ada jugak duit kat poket aku ni.

Aku dan mama risau nanti bila aku sem 2 kat Penang, dalam tahun 2014 la.. aku mungkin tak dapat kolej(just assume je). Tapi rupa-rupanya semua siswi kat Penang akan dapat kolej. Itu satu kelebihan.. Tapi berkemungkinan aku akan drive ke Penang. Ayah dah bagi kereta, takkan nak biarkan je kat rumah. So mungkin aku akan bawak kereta tu.

Nak tak nak, aku terpaksa jugak ambik lesen. Dalam keluarga aku, takde sapa yang ada lesen melainkan ayah sorang. So kitaorang nak bergerak ni kira terbatas la.

Takpe la.. semoga aku akan berjaya dapat lesen. Amin. Assalamualaikum =)


No comments:

Post a Comment